Oikea varaosa oikeaan aikaan on rahanarvoista palvelua

Oikea varaosa oikeaan aikaan on rahanarvoista palvelua

ATA Gears

MTC Flextek palvelee asiakkaitaan monipuolisilla varaosapalveluilla. Varaosatiimin kautta kulkee toistatuhatta toimitusta vuodessa, jonka lisäksi asiakkaitaan lähellä olevat aluehuollot toimittavat saman verran varaosia suoraan asiakkailleen. Tiimin ammattitaito on alan huippua, ja se palvelee asiakkaiden lisäksi aluehuoltoja haastavissa ja kiireellisissä varaosatarpeissa, esimerkiksi vanhojen työstökoneiden ja robottien osalta. 

Oikean varaosan määrittely, löytäminen ja sen mahdollisimman nopea toimitus on MTC Flextekin varaosatiimille laatukysymys. Kun tilaus tehdään varaosatiimin kautta, asiakas saa mitä tarvitsee ja osa on oikea. Kun varaosan ja siihen liittyvän työn ostaa yhdestä paikasta, vastuut ovat selvät. Vielä kun työn tekee MTC Flextekin huoltoteknikko, kaikki järjestyy saman kumppanin kanssa mahdollisimman sujuvasti. Jos sen sijaan itsekseen tilaa väärän osan ja murtaa pakkaussinetin, se tarkoittaa monen toimittajan kohdalla, että väärä osa hyvitetään ostajalle vain osittain. Asiakas voi saada myös hintaedun, koska joissakin tapauksissa varaosatiimin neuvottelemat alennukset osista ovat suurempia kuin osan selvitys- ja tilaustyöstä syntyvät kulut.

MTC Flextekin maahantuomien alkuperäisvaraosien lisäksi palvelu kattaa muutkin merkit. Koska huolto toimii monimerkkihuoltona, varaosatarpeita ilmenee kaiken merkkisiin koneisiin ja laitteisiin. Näissä tarpeissa tiimin vahva kokemus ja laaja toimituttajaverkko auttavat löytämään oikean osan nopeasti. Oma, pieni varasto koostuu lähinnä ennakkohuolloissa tarvittavista osista, joita on täydennetty kokemukseen perustuen tietyillä säännöllisesti tarvittavilla varaosilla. Oman varaston tukena on päämiesten, kuten Okuman, Fanucin, Hartfordin, Goodwayn ja Absolentin kattavat Euroopan varastot.

– Okumien kannalta meille on tärkeää, että saamme varaosat helposti yhdestä paikasta. Nopea toimitus on oleellista, koska kunnossapidossa tarve voi ilmetä yllättäen. Myös palvelun asiantuntemus on arvokasta, ettei tarvitse olla epävarma, onko tilattu varaosa varmasti se, mitä on tarkoitettu ja mitä tarvitaan. MTC Flextekin kautta olemme saaneet palvelun pääosin hyvällä vasteajalla, mikä tarkoittaa, että tarvittava varaosa on saatu jo seuraavaksi päiväksi, kertoo ATA Gearsin kunnossapitopäällikkö Petri Arminen.

– Ulkomailta tilattavat varaosat vaativat tyypillisesti selvitystyötä, samoin vanhoihin koneisiin ja konemerkkeihin tarvittavat varaosat, joita olemme hakeneet jopa huoltoteknikon ottaman kuvan perusteella. Huoltomiehillä ei ole aikaa tähän, koska heillä on varsinainen huoltotyö tehtävänään. Asiakas hyötyy hyvistä toimittajasuhteistamme ja voi saada hintaetua, kun haemme korvaavia varaosia tietyille kilpaileville merkeille. Vaihtoehtoisen kanavan hakemalla voimme tarjota asiakkaalle hintaedun, kertoo varaosamyyjä Marko Päivärinta.

– Oikean varaosan nopea toimittaminen huoltoteknikollemme lyhentää korjausaikaa ja auttaa saamaan koneen nopeasti tuotantoon. Siksi huolto ja varaosat kannattaa ottaa samasta paikasta, vahvistaa MTC Flextekin Pirkanmaan aluehuollosta vastaava Jouni Lahtinen.

– Joskus koneet ovat niin vanhoja, ettei edes päämieheltä löydy niille varaosia. Meidän omien päämiesten osalta palvelu toimii hyvin, mutta tänä kesänä haimme varaosan vuonna 1972 valmistuneeseen työstökoneeseen eikä kyseinen kone ole edes vanhimmasta päästä. 1980- ja 1990-lukujen koneiden osat ovat meille arkipäivää, Päivärinta jatkaa.

– Teemme kaiken mahdollisen, jotta asiakas saa tarvitsemansa. Olemme jopa lentäneet varaosien kanssa, kun asia on ollut asiakkaallemme tärkeä. Harvakseltaan tulee vastaan tilanteita, jolloin varaosan toimitusaika on asiakkaan tarpeen kannalta kestämätön, tai vanhaan laitteeseen ei yksinkertaisesti enää saa varaosaa. Tällöin olemme verkostomme avulla teettäneet tarvittavan osan, muistuttaa huoltojohtaja Tommi Nieminen.

– Kun varaosan hankkii meidän kauttamme, se on oikea ja sen saa nopeasti. Nettikauppa on muuttanut varaosakauppaa, mutta nettikauppojen haasteena on luotettavuus. Nykyään netin kauppapaikoissa myydään kaikenlaista, mutta osat voivat olla väärennettyjä, ja esimerkiksi ohjausjärjestelmiin myydään eri tavoin korjattuja osia, joiden kanssa voi ilmetä kaikenlaista huolta. Näissä tapauksissa riski jää aina ostajalle. Heikkolaatuinen tai väärä varaosa maksaa muutakin kuin hintansa. Se tarvitsee pian vaihtaa oikeaan osaan ja se tietää ylimääräistä katkoa tuotantoon. Takuun alaisissa koneissa väärän osan käyttäminen katkaisee monesti takuun. Tämä voi tapahtua vaikkapa väärää karaöljyä käyttämällä, toteaa huoltoteknikko Jari Lemmetyinen.

– Toimitusaika on asiakkaalle kriittinen tekijä varaosahankinnoissa. Esimerkiksi Okuma-osat saamme nopeasti suoraan Saksan varastosta. Sama pätee Fanucin Euroopan varaston varaosatoimituksiin.

Lisätietoja:
MTC Flextekin varaosatiimi
spares@mtcflextek.fi
029 030 0131