Uusi palvelu Okuman työstökoneille – Nopeaan ongelmanratkaisuun etätuki

Uusi palvelu Okuman työstökoneille – Nopeaan ongelmanratkaisuun etätuki

MTC Flextec etätuki

MTC Flextek on kehittänyt etätuki-palvelun, jonka avulla pystytään nopeammin auttamaan asiakkaita ja omaa kenttähuoltoa. Etätuki kattaa tällä hetkellä Okuman koneistuskeskukset sekä CNC-sorvit ja sorvauskeskukset ja se muodostuu kahdesta elementistä: puhelintuesta ja tietokoneyhteydestä metallintyöstökoneeseen. Eri konevalmistajilla on ollut vastaavia palveluita tarjolla jo jonkin aikaa, mutta yhteyksien muodostaminen on jatkuvasti helpottunut ja on Okuman kohdalla todella helppoa. MTC Flextekin etätuki-osaaminen on Suomen maahantuojien parissa eturivin tasoa.

Etätukitilanteessa asiakas soittaa MTC Flextekin huoltoon, joka tarvittaessa avaa etäyhteyden asiakkaan koneelle. Näin tilanne saadaan kartoitettua ja ratkaistua joko suoraan etäyhteyttä käyttäen tai lähettämällä asiakkaalle oikea mies oikeilla varaosilla ja työkaluilla varustettuna. Etätukiohjelma on ensisijaisesti monitorointityökalu, eikä sitä varsinaisesti ole tarkoitettu koneen ohjaukseen, johon yleensä tarvitaan kädet ja silmät myös paikan päälle. Etätuen avulla voidaan kuitenkin päivittää esimerkiksi ohjelman parametrit.

Valtsu
– Etäyhteys on helppokäyttöinen ja mahdollistaa tarvittaessa esimerkiksi ohjelmointiavun. Myös tiedostojen siirto etätietokoneesta ohjaukseen onnistuu vaivattomasti, kertoo Koneistamo Valtsun toimitusjohtaja Ilkka Hurmansalo.

– Kaikkiin uusiin Okuma-konetoimituksiin lisätään valmius etätuelle, joka on otettu myös käyttöön suurimmassa osassa myytyjä koneita jo parin vuoden ajan. Se on tarjolla OSP 200 tai sitä uudemmalla ohjauksella varustetuille koneille. Turvallinen ja suojattu etäyhteys aukeaa helposti minkä tahansa tietokoneen lisäksi myös tableteilla, kertoo tekninen huoltopäällikkö Juhana Moisio.

Lisäarvoa uusille käyttäjille

– Etätuesta on asiakkaille mittaamattoman suuri apu etenkin silloin, kun kyseessä on konepajan ensimmäinen Okuma, uusi Okuma-malli tai tuore Okuma-operaattori. Näissä tilanteissa saadaan välitön apu asiakkaalle ja sama näyttö auki, mikä asiakkaan koneellakin on. Tukitilanne on melkein sama kuin seisoisi operaattorin vieressä, kertoo MTC Flextekin itäisestä myyntialueesta vastaava työstökonemyyjä, itsekin paljon koneistanut Timo Ritvanen.

– Hälytystilanteissa pääsemme näkemään tilanteen heti, tutkimaan hälytyshistoriaa ja lähettämään paikalle oikean kaverin, jollei asia ratkea etätuen avulla. Tämä kannattaa, koska asiakkaalla menee helposti monta tuntia, jos ongelmaa alkaa selvittämään itse. Minulla on esimerkiksi asiakas vain 10 km päässä, mutta silti olemme käyttäneet yhteydenpidossa etätukea, jolla asiat on saatu hoidettua 10 -15 minuutin kuluessa tarpeen ilmettyä, hän jatkaa.

Tärkeä osa elinkaaripalveluita

Etätuki on muutakin kuin internetin avulla toteutettu etäyhteys: Puhelintuki on tehokas ja paljon käytetty asiakasapu, jolla osaamista jaetaan. Se ottaa joillakin huoltomiehillä jopa puolet varsinaisten työkeikkojen ulkopuolisesta työajasta.

– Tosi hyvää palautetta on saatu suoraan asiakkailta. Esimerkiksi eräällä asiakkaalla kone hälytti perjantaina kello 17.40 ja 4,5 tunnin ajomatkasta selvittiin etätuen avulla ilman käyntiä. Jo kello 18.00 samana iltana kone kävi ja asiakas sai maanantaiksi lupaamansa tuotteet lähtemään ajoissa, kertoo huoltoteknikko Jani Pesonen.

– Myös omalle väelle etätuki tarjoaa valtavan tuen, ja keskusteluun on mukava osallistua, kun näkee saman kuin koneen äärellä oleva ja asioiden näyttäminen tietokoneyhteyden kautta toiselle on helppoa, toteaa huoltoteknikko Jari Prittinen.

Helppo ja turvallinen toteutus

Konseptia suunniteltaessa lähtökohtana on ollut etätuen helppous ja nopeus. Etäyhteyden muodostamisessa käytetty Teamviewer-ympäristö on hyvin suojattu ja yleisesti hyväksytty tapa tiedonsiirtoon. Yhteys toteutetaan aina kun mahdollista kiinteällä yhteydellä, mutta myös mobiilidatayhteys on mahdollinen, sillä työstökoneissa on USB-korttipaikka valmiina.

– Toteutus on yksinkertainen. Työstökoneessa valmiina oleva ethernet liitetään Internetiin, ja yhteydenotto toteutetaan helppokäyttöisellä ja turvallisella TeamViewer-ohjelmalla. Yhteys toimii samoin kuin verkkopankki: jokaisella koneella oma asiakasnumeronsa johon yhteys voidaan muodostaa vasta, kun asiakas kertoo jokaista yhteyttä varten vaihtuvan salasanan. Omin voimin emme voi yhteyttä muodostaa, sanoo huoltoteknikko Mats Söderling.

Lisätietoa:

Juhana Moisio
029 030 0132